Lattioita kiinni hermoja venyttäen

Lattialankkujen kiinni laittaminen eteni nyt takakammariin vanhalle puolelle. Tiesin jo etukäteen, että homma ei tulisi olemaan helppo. Muistin vielä elävästi, kuinka tuskailimme jo lankkuja paikoilleen kuivumaan latoessamme Esan kanssa. Kammarin lankut ovat todellinen palapeli (toinen pääty tehty usein kahdesta osasta) ja paksuus vaihtelee huimasti. Nyt siis työvälineinä tarvittiin myös talttaa, sähköhöylää ja kirvestä. Talloja meni lukemattomia.
Homma sujui näin:
1) muutama lankku ylös
2) paperin imurointi ja tarkistus
3)lattivasojen merkintä lyijykynällä
4) lankku paikalleen
5) lankun liikakorkeuden mittaus ja vasojen merkintä lankkuun sekä kirveellä veisto tai höylällä lankun ohennus TAI 5) jos lankku onkin ohempi alle sopivan paksuiset tallat
6) lankun paikalleen vääntäminen kiilaamalla
7)lankku ruuveilla kiinni
8) korkeuden uudelleen tarkistus ja lisäsäätöä...

Viikonlopun aikana saimme lattian kiinni neljää lankkua vaille sekä hermojamme venymään monta kilometriä. Kiitos isä!


Esko jatkoi karmihommissa ja sai nyt kodinhoitohuoneen ja kylpyhuoneen väliset karmit paikoilleen. Kiitokset avusta!

Jaakko pääsi nyt tekemään laatoista kylppärin kynnykset. Lisäksi Jaakko ehti mm. laittaa ikkunanpieliä kiinni, siistiä tuvan ja keittiön välisen oviaukon ja täyttää mystisen aukon hellan takana tiiliseinässä.
Riitta touhusi monen meistä apuna sekä puhdisti peiliovia, maalasi ja kittasi karmeja, ovia jne. Talkooväki nautti jälleen mahtavasta menusta. Kiitokset!

2 kommenttia:

eikku kirjoitti...

Melkoista palapelin kokoamista ja rehellistä käsityötä tuo lattain laittaminen, mutta on varmasti sen arvoista. Mää aina ihailen vanhoja kuluneita puulattioita. Meillä jouduttiin laittaamaan kokonaan uudet, kun täällä oli tehty meitä ennen remonttia ja häivitetty vanhat lattiat.

Kekkoset kirjoitti...

Harmillista, että teidän vanhat lankut ovat olleet tiessään.
Olemme isän kanssa tekemässä nyt toisen takakammarin lattiaa, joka ei ole aivan yhtä paha kuin edellinen. Nyt työssä kätevänä apuvälineenä on sähkömoottorisaha.